Pages

Thursday 22 March 2012

“Imam perangai buruk” dan opinion-based reporting

Sumber: Kedai Buku Anda
Semasa memperkenalkan buku Travelog Wartawan Islam, saya menyebut tentang opinion-based reporting, satu bentuk kewartawanan yang menyimpang dari objektiviti. Saya sekadar menyebutnya tanpa mengemukakan sebarang contoh. Apa yang saya faham tentang opinion-based reporting ialah apabila wartawan dan akhbar berubah daripada bersifat neutral kepada menjadi lidah golongan tertentu, seperti yang terangkan kepada rakan blogger nahmy dalam bahagian komen entri tersebut.

Hari ini saya terbaca saya sebuah ulasan tentang opinion-based reporting Lanh14, penulis Travelog Wartawan Islam. Beliau menyentuh isu seorang bekas imam yang dijatuhkan hukuman penjara setahun kerana menghina makhamah, atau lebih tepat lagi kerana membaling selipar ke arah hakim, tanda protes terhadap keputusan hakim tersebut.

Berita tersebut kemudiannya disiarkan dengan headline “Imam perangai buruk dipenjara setahun.”

Diubah suai dari imej asal dari paparanku
Lanh14 menulis,
Teringat saya akan kelas kewartawanan asas yang saya hadiri di universiti puluhan tahun lalu. Ternyiang-nyiang di telinga saya pesanan seorang pensyarah; “kamu ‘reporter’ (pemberita) ini macam posmen, tugas posmen hanya hantar surat, dia tidak terbabit malah tidak tahu langsung apa yang terkandung dalam surat itu. Sebagai pemberita, kamu melaporkan saja sesuatu kejadian atau peristiwa itu, jangan pandai-pandai membuat andaian dan ulasan.”

Ya, tajuk akhbar itu telah menyentak jiwa saja. Imam perangai buruk dipenjara setahun. Faktanya adalah ‘Iman baling selipar dipenjara setahun’. Berbeza sungguh antara ‘imam perangai buruk’ dengan ‘imam baling selipar’? Mendakwa imam perangai buruk adalah satu bentuk ‘labeling’ atau membuat 'judgment' yang dipercapai mempunyai tujuan dan motif tertentu.

Lawan opinion-based reporting ialah fact-based reporting. Fakta, bukan emosi atau persepsi.

[ Lanh14: Antara imam perangai buruk dengan imam baling selipar… ]

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 introspector. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan