Pages

Thursday 19 April 2012

Teman Perjalanan yang Baru dan Bermanfaat

KEMAS KINI: Link ke podcast BFM dan IKIMfm

Satu petua bernas yang saya belajar daripada Prof Dr Muhaya ialah bagaimana untuk mencuri masa untuk mencari ilmu pengetahuan baru walaupun ketika kita sangat sibuk. Pesan beliau, masa-masa terluang yang dihabiskan berulang alik dari rumah ke tempat rumah, menunggu seseorang, dan seumpamanya boleh digunakan untuk belajar.

Bagaimana? Dengan mendengar audiobook.



Mendengar buku adalah cara yang cepat untuk menyerap ilmu dan maklumat. Kita tidak perlu duduk setempat, kita boleh bergerak jika kita mahu. Sambil memasak, membasuh, atau mengemas. Waktu terperangkap di dalam jam tidak lagi seteruk sangat apabila fikiran kita sedang menyerap input-input berguna.

Saya mencuba petua ini semasa pulang ke kampung minggu lepas. Media pilihan saya bukan audiobook tetapi podcast dari stesyen BFM dan IKIMfm. Kerana saya memang hantu interview. Rakaman podcast dalam bentuk MP3 dimuat turun, dirakam ke CD-ROM, kemudian dimainkan di radio kereta.

Sepanjang perjalanan dari utara tanahair ke ibukota negara, saya ditemani pakar rujuk muamalat Ustaz Dr Zaharuddin Abdul Rahman, tokoh agama Ustaz Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri, business coach Jeevan Sahadevan, antaranya. Rasa kantuk berjaya dihalau, serba sedikit. Kepala dan jiwa juga terisi, sedikit sebanyak.

Terima kasih yang tidak terhingga buat Prof Dr Muhaya.

[ BFM Podcasts ]
[ Muat Turun Audio IKIMfm ]

1 comments:

Anonymous said...

How to Play Baccarat in 2021 - Worrione
Baccarat is a traditional card game played by two partnerships. The goal หาเงินออนไลน์ of this 바카라 game is 바카라 사이트 to beat the dealer, allowing them to try the

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 introspector. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan