Pages

Sunday 1 April 2007

Baginda Nabi ketika namanya dipanggil

Dari Maulidur Rasul baru-baru, saya terdengar lagi cerita tentang baginda Rasulullah SAW yang sememangnya sangat tinggi akhlak pekerti.

Baginda sangat pemalu. Lebih pemalu daripada gadis yang menutup diri dengan cador (pakaian Muslimah yang menutup seluruh tubuh termasuk muka, seperti yang dipakai oleh wanita Arab ketika berada di khalayak umum). Bila berjalan, baginda akan merendahkan kepala baginda.

Perkara baru yang saya dapat tahu tentang akhlak baginda ialah tentang bagaimana baginda berpaling ketika namanya dipanggil. Kata ustaz, baginda tak akan sekadar memusingkan kepala ke arah si pemanggil. Baginda akan berpaling dengan seluruh badan baginda. Seluruh badan. Sejauh itu baginda berusaha untuk menyenangkan hati serta memuliakan orang di sekeliling baginda. (Saya juga baru tersedar yang saya boleh dikatakan tak pernah buat perkara seperti ini, berpusing ketika dipanggil.)

Akhlak nabi, jika dikaji dalam-dalam, akan semakin terserlah ketinggian dan kehalusannya. Semoga Allah memberi kita kekuatan untuk mencontohi baginda dalam semua segi kehidupan, amin.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 introspector. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan