Pages

Wednesday 24 March 2010

Previu: Bokurano


Plot Summary: During a summer camp, 15 children, 8 males and 7 females, find a grotto by the sea. Deep within they discover working computers and some electronic equipment, and later the owner, a man called Kokopelli. Kokopelli claimed to be a programmer working on a brand new game, in which a large robot has to defend the Earth against fifteen alien invasions. He persuades the children to test the game and sign a contract. All but one of them signs, barely a moment later they mysteriously awaken on the shore believing what happened was just a dream. (ANN)

Ketika Bokurano mula-mula disiarkan pada 2007, saya tidak begitu memperdulikannya kerana  menyangka yang ia satu lagi "cerita robot besar" (yang juga dipanggil genre mecha). Saya kurang berminat dengan cerita-cerita seperti ini.

Selepas membaca beberapa tentang resensi serta pandangan peminat anime, dan mendapat tahu yang Bokurano bukan hanya sebuah lagi cerita robot besar (walaupun ada robot besar di dalamnya, sila lihat gambar di atas), saya mula menilai semula pendapat saya. Ada yang sehingga berpendapat bahawa Bokurano adalah di antara siri anime yang terbaik dekad ini. Ini bukan pujian sebarangan.  

Dari beberapa episod awalan, saya mula dapat maksud mereka. Sudah agak tidak muncul siri anime yang sebegini mendalam dari segi emosi, pengolahan cerita, isu dan falsafah.

6 comments:

Afida Anuar said...

Huh, dah lama tak layan anime2,rasanya sejak meninggalkan zaman u, antara anime yang sy tak bole lupa..yakitate!..kisah buat roti! dan naruto..erkk...


PS: jom ke pesta buku besok, erkk

r.o.l. said...

Yakitate Ja-pan. Tahu cerita tu. Tapi tak mengikut, terlalu panjang, macam Naruto. Minat saya lebih kepada cerita yang luar mainstream anime. Mencari sesuatu yang lain seperi Tokyo Magnitude 8.0, filem Grave of the Fireflies dan Serial Experiments Lain (cerita-cerita yang kurang popular).

Sebenarnya trend semenjak dua ni agak menakutkan dan membimbangkan. Terlalu banyak watak gadis yang diperseksikan, seolah-olah cuba dilazimkan. Saya minat anime tapi dalam bab ini saya membantah sama sekali.

Selamat ke Pesta Buku. Saya terlalu sibuk kali ini dan saya baru berbelanja di Bookxcess beberapa minggu lepas.

Afida Anuar said...
This comment has been removed by the author.
Afida Anuar said...

Naruto pun layan sampai episod 150 je. Panjang sangat cerita, penat nak tunggu setiap minggu. Yakitate pun sama. Tapi tu antara anime yang saya suka la zaman dulu kala. Owh bleach satu lagi. Grave of fireflies baru tengok tahun lepas, ya Allah sedihnya cerita tu, tengok anime pun boleh nangis!!huhu

Aduhaii, macam tu pulak jadinya. Kalau saya pun bantah!! Movie dah seksi,kartun pun nak seksi jugak!!....alahaii..

uj said...

hmmm adik adik or anak anak sekalian.. UJ tumpang je ekk dengar cerita u all.. hmm UJ kan uncle ...tak sempat dah nak layan tu .. .. lg pun zaman UJ dulu mende ni semua lum berkembang lagi sangat .... kalo nak sangat pun mengganggu plak peruntukan untuk perkara yang lebih penting...syabas... rol kerana ada prinsip ... bukan hentam je sekali pun kerana minat kan...anyway...enjoy your life with a bit boundaries there k..hehehhe

r.o.l. said...

unclejoe, saya peminat anime sejak awal 80an lagi, zaman Mospaeda, Macross, Plawres Sanshiro, Toriton, Tosho Daimos... yang beza sekarang ada Internet, bolehlah berkenalan dengan peminat anime lain yang sama atau lain citarasa... dan saya pun makin tua, makin banyak kerja lain, anime sekadar minat sampingan.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 introspector. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan