Pages

Wednesday 2 May 2012

40 Hadis Palsu Popular

Sumber: PTS
Saya ada satu pengalaman buruk berkenaan hadis palsu. Hadis palsu berkenaan cara sahabat Nabi Abdul Rahman bin Auf RA masuk syurga. Menurut matan (teks) hadis palsu ini, Rasulullah ‘dikatakan’ telah melihat sahabat yang mulia ini akan memasuki syurga secara merangkak

Peristiwa ini berlaku kira-kira sepuluh tahun yang lalu. Setelah saya mendengar ‘hadis’ ini, jiwa saya begitu gundah. Bagaimana seorang yang sangat tinggi jasanya dan darjatnya serta salah seorang sahabat yang paling awal memeluk Islam menerima nasib yang sebegini?

Bagaimana pula orang lain, seperti saya, yang boleh dikatakan tiada sebarang jasa terhadap Islam?

Abdul Rahman RA telah banyak berkorban untuk Islam. Beliau juga terkenal sebagai seorang yang amat kaya. Kemuliaan akhlak beliau telah dirakam dalam sejarah melalui kisah beliau dengan Saad bin Rabi' RA. Kemungkinan besar ‘hadis’ ini cuba menunjukkan betapa beratnya beban harta dalam perjalanan seseorang menuju syurga, secara literal ataupun secara metafora.

Saya tidak menafikan pada waktu-waktu itu, semasa memikirkan tentang ‘hadis’ Abdul Rahman bin Auf, keyakinan saya terhadap Islam diserang hebat. Saya berdebat dengan diri sendiri. Bahkan saya pernah bertanya tentang hadis ini kepada seorang ustaz. Ustaz tersebut tidak memberi sebarang komen dan selaku seorang yang berilmu beliau telah mengambil tindakan yang betul dengan tidak bercakap di luar batas ilmu beliau. Beliau tidak bercakap seperti seorang pakar hadis dan saya pula sememangnya orang awam yang serba jahil. Perbincangan kami tamat tanpa konklusi.

Alhamdulillah, saya bersyukur kepada Allah Taala kerana memberi saya kekuatan untuk telah mempersoalkan perkara ini secara tidak tentu hala. Sungguh pun hati saya menjerit meminta jawapan, Allah yang Maha Mengetahui akhirnya memberikannya selepas beberapa tahun. Saya masih beriman kepadaNya. Ada ketikanya sebelum saya menemui jawapan, apabila saya teringat kepada ‘hadis’ ini, jiwa saya bergolak.

Oleh sebab itu saya amat berterima kasih kepada pihak Tuan Abdul Razak Muthalib dan PTS kerana menulis dan menerbitkan buku 40 Hadis Palsu Popular. Kandungannya mungkin tidak seterperinci kitab-kitab tentang hadis palsu tetapi cukup bermanfaat untuk orang awam.

Penulis, pada halaman 109, bahawa ‘hadis’ Abdul Rahman bin Auf ini dianggap lemah oleh Ibnu Taimiyyah, Ibnu al-Jauzi, dan al-Haithami. Dalam mensyarahkan hadis palsu ini, Ibnu al-Jauzi berkata,
Hadis batil ini dijadikan pegangan oleh orang jahil sufi bahawa harta adalah penghalang dari melalukan kebaikan. Mereka beranggapan, jika Abdul al-Rahman bin 'Auf masuk syurga secara merangkak disebabkan hartanya, hal ini sudah cukup menunjukkan celaan terhadap harta. Hadis ini tidak sahih. Ia sangat tidak boleh diterima Abdul al-Rahman yang dijamin masuk syurga  tetapi terhalang daripada kebaikan disebabkan hartanya. Ini kerana mengumpulkan harta dibolehkan, sedangkan yang dicela ialah mendapatkan harta dengan cara yang salah atau tidak menunaikan kewajipan terhadap harta tersebut. Mustahil dua perkara in ada pada Abdul al-Rahman. Betapa ramai tukang cerita berdalil dengan hadis seperti ini untuk menganjurkan kemiskinan dan mencela kekayaan. Aduhai, para cerdik pandai manakah yang mengetahui dan memahami dengan kefahaman yang sebenar?
Saya yakin jika krisis rohani ini boleh menimpa saya, tentu ramai orang lain yang sedang, telah, serta bakal menghadapinya. DI saat keyakinan kita terhadap keadilan dan kerahmatan Tuhan sedang goyah, mudah sekali elemen jahat untuk masuk dan menghasut kita agar meragui ajaran Islam.
 
Saya amat bersyukur kerana krisis ini menyedarkan saya tentang pentingnya mencari kebenaran dan kesan hadis palsu. Hadis palsu, yakni ucapan yang dikatakan pernah diucapkan oleh Nabi tetapi hakikatnya tidak, adakalanya nampak seakan-akan mempunyai mesej yang baik. Namun impaknya terhadap umat Islam amat buruk dan boleh membawa orang lebih jauh daripada Islam, seperti yang hampir-hampir terjadi pada diri saya. Di antara hadis palsu yang dimuat di dalam buku ini
  • Menuntut ilmu hingga ke China, serta belajar dari buaian hingga ke liang lahad
  • Syurga di bawah tapak kaki ibu
  • Perselisihan adalah rahmat
  • Bekerja untuk dunia seolah-olah akan hidup selama-lamanya dan beribadat untuk akhirat seolah-olah akan mati esok
  • Talak menggegarkan Arasy 
  • Solat dua rakaat orang yang sudah berkahwin lebih baik daripada 70 rakaat solat orang bujang
  • Hadis palsu yang memfitnah sahabat seperti Alqomah anak derhaka yang menghadapi sakaratul maut yang sukar kerana pernah menyinggung perasaan ibu beliau
Para ustaz juga baru-baru ini menekankan tentang bahaya menyebarkan mesej yang mengandungi hadis palsu melalui media sosial. Niat si pengirim mungkin baik tetapi hadis palsu tetapi ia tetap salah.

Nabi Muhammad SAW bersabda di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim,“Sesungguhnya berdusta ke atasku (mengunakan namaku) tidaklah seperti berdusta ke atas orang lain (menggunakan nama orang lain). Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siapkanlah tempat duduk untuknya di neraka.”

Jangan kerana niat ingin bertazkirah, kita terheret ke neraka. Semoga kita dilindungi Allah daripada kesilapan ini.


7 comments:

Sachin Disilva said...

The smashing combination of Meet Bros, Anjjan and Khushboo Grewal’s voices has made it a cooling sensation. So girls with Article source it is time to put that sweet pink gloss on your lips, get your cars Article source started up and play Pink Lips animated movies a little louder and Article source clear version of this animated films.

Unknown said...

In fairy tales, High Quality Kiss Anime take on a much more complex, archetypal meaning. Snow White and Sleeping Beauty were both revived by a kiss. A frog is magically transformed through the power of a kiss. In the fairy tale world the kiss is associated with rebirth; of either the physical, psychological or spiritual.

thebadtameezdil said...

Another priceless piece of equipment is the backpack. A CIA Hd Video that is constructed of nylon and can enlarge is what you may need. Pockets on the outside can help you compartmentalize things but it can also add to the weight you have to carry.

PCSO said...

These were - Belgium, Ireland, Luxembourg, Portugal, Switzerland and Austria on October 06 to produce the nine lottery active nations we see now. The PCSO result Online is the EuroMillions is one of the biggest lotto's worldwide and without doubt and probably the most exciting! The lottery tickets are 2 per row and the prizes (not including the jackpot) are equated and allotted corresponding to the number of participants per country

Unknown said...

Ratels, relatives of badgers, are often found in the UK. They forage for earthworms by excavating people's watching online Anime free. They are native to western Asia and Africa, and love honey. They are commonly called honey badgers, for this reason. They often follow bird calls to help them locate beehives. Once they locate one, they use their teeth, claws and legs to get to the honey.

ApneTv.Pk said...

Initially, the number of people working with it, the number of people involved in it by various means, the number of people watching Woh Apna Sa and the impact of it on every kind of mind was quite less than the figures of today. Bollywood derived its name from the American Film industry situated in Hollywood.

amer said...

Even you could learn how to do all of these things as well! A lot of people are thinking about getting lessons designed to facilitate piano learning for their children for instance because TV Tonton Drama Online is always a sweet tune to the ear. But then because kids are already very busy, they do not have time to go to music school anymore. But parents must not fret because there are available online piano lessons already that children and adult can use so they may have wonderful time learning whenever they want to at the comforts of their home.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 introspector. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan