Pages

Sunday 19 February 2012

Baucer Buku 1Malaysia

Alhamdulillah, segala syukur kepada Allah, dan terima kasih buat pihak kerajaan. Sebagai seorang pelajar IPT, saya telah menjadi salah seorang penerima Baucer Buku 1Malaysia (BB1M).

BB1M adalah sebahagian daripada bantuan yang diperuntukkan di bawah Bajet 2012 yang diumumkan tahun lepas. Setiap pelajar yang layak akan menerima baucer buku yang bernilai RM200 untuk tujuan membeli buku-buku yang berkenaan dengan pelajaran. Itulah tujuan utamanya.

Saya mendapat tahu mengenainya sehari selepas ia diedarkan. Sememangnya Allah Maha Mengetahui. Hari pertama rupa-rupanya hari yang teramat sibuk kerana para pelajar menbanjari dewan untuk mengambil baucer masing-masing. Apabila saya datang ke dewan pada hari ke-2, saya cuma beratur selama 5 minit.

Waktu itu sudah hujung semester. Ada pelajar yang sudah selesai segala peperiksaan dan telah pun berangkat pulang ke kampung. Yang masih ada barangkali berfikir kaunter edaran akan ditutup jika mereka lambat mengambilnya. Atau jika tidak diambil pada hari itu, baucer tersebut akan habis.

"Masih boleh ambil lagi kalau selepas ini, tetapi di Unit Kewangan. Saudara perlu menuntutnya sendiri," saya diberitahu oleh pegawai yang bertugas, "Tetapi perlu sebelum 31 Mac ini." Kenapa 31 Mac, saya bertanya. "Baucer ini akan luput pada 31 Mac, hari terakhir untuk menebusnya."

Saya beredar setelah mengucapkan terima kasih kepada pegawai bertugas, dan mencatat tarikh 31 Mac di dalam ingatan saya. Sebenarnya RM200 adalah bukanlah jumlah yang banyak, tetapi ia bukan jumlah yang sedikit. Banyak atau sedikit akan bergantung kepada jenis buku yang bakal dibeli.

Harga buku teks terutamanya yang diimport adalah agak tinggi. Ketika saya masih seorang prasiswazah, saya selalunya perlu membeli empat hingga enam buku teks setiap semester. Harga sebuah buku teks biasanya berada di antara RM60 hingga RM80. Itu zaman saya. Bagi prasiswazah sekarang, harga buku teks dikatakan bermula pada RM70.

Bagi pelajar yang menjalankan penyelidikan, buku rujukan menjadi keperluan. Ke situlah perginya BB1M saya. Seperti kebanyakan buku import, harganya menggerunkan.

Sumber: mediabistro

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 introspector. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan