Pages

Wednesday, 13 September 2006

Cakap pasal wang (1)

Kita selalu dengar:
Masa itu wang.

Tapi baru-baru ni saya ada dengar dari satu temubual:
Masa itu lebih bernilai daripada wang.

Apa pendapat anda?

Bersambung (insya-Allah)...

3 comments:

Anonymous said...

Wang yang dihabiskan boleh dikumpul/dicari semula kalau ada masa, tapi masa yang dihabiskan sia-sia tak boleh dicari semula meskipun banyak wang?

Haha akupun tak tahu apa yg aku tulis ni.

dzul said...

aku yang tulih benda kat atas tu. Lupa tulih nama ahak.

rol said...

Itu sekadar soalan untuk menimbulkan fikir. Sebenarnya tak ada jawapan yang betul atau salah. Aku pun tak layak yang kata mana yang betul dan yang tak betul.

Ada cerita di sebalik kata-kata 'wang lebih berharga daripada masa.' Temubual yang aku maksudkan ialah dengan seorang pemuda Amerika. Mula-mula bapa dia curang. Mak dia mungkin akibat terlalu terkejut, akhirnya terbunuh bapa dia, dan kena penjara. Dia yang budak lagi masa tu kena pindah duduk rumah saudara mara, tapi tak boleh kekal lama, pindah rumah saudara lain, buat perangai, dan ulang semula semua benda. Masuk asrama pun tak Ok jugak. Tapi lama-lama lepas dah matang fikiran, dia pun mula nak betulkan hidup dan terima hakikat bahawa hidupnya tak macam orang lain dan keluarganya yang seperti dulu sudah tiada lagi.

Bila dia ditanya, apa yang kamu belajar daripada pengalaman ini, dia jawab, 'wang lebih berharga daripada masa.'

Kesian jugak bila pikir pasal apa yang jadi kat dia ni.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 introspector. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan